lauantai 5. marraskuuta 2016

Finlandia-ehdokkaita vuonna 2016

Finlandia-ehdokkaat on julkistettu kaikissa sarjoissa. Tänä vuonna tietokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista kaikki ovat minulla vielä lukematta. Onneksi tilanne ei ole sama kahden muun palkinnon ehdokkaiden kohdalla.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista olen lukenut kaksi. Siri Kolun Kesän jälkeen kaikki on toisin ja Juuli Niemen Et kävele yksin. Uskon Siri Kolun voittoon. Kirjoitin hänen hienosta kirjastaan keväällä sen luettuani, että tarina vapauttaa ja vie mukanaan.

Kaunokirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista olen lukenut vain yhden: Jukka Viikilän Akvarelleja Engelin kaupungista. Kirjan lukemisesta on jo pitkä aika, mutta muistiin on jäänyt teoksen hieno ja ainutlaatuinen tunnelma.

4 kommenttia:

Sirri kirjoitti...

Minäkin toivon, että Kolu vie lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandian. Kesän jälkeen kaikki on toisin on aivan upea teos niin kieleltään kuin tarinaltaan! Tietokirjojen ehdokkaista en ole perillä itsekään, eivätkä ne minua liiemmin kiinnostakaan. Kaunoehdokkaat asettuivat nekin oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, mutta olen nyt kuullut niin paljon kehuja Viikilän teoksesta, että harkitsen sen lukemista.

bleue kirjoitti...

Kolu voi viedä ajankohtaisella, rohkealla ja hyvällä kirjallaan voiton mutta toivon jo niin paljon kuvakirjan nostoa ja Pikin yhtä lailla ERITTÄIN ajankohtaista (ennaltaehkäisevää) ja loistavan kirjan voittoa.

Unknown kirjoitti...

Lasten- ja nuortenkirjallisuusehdokkaita oli niin laidasta laitaan kuvakirjasta nuortenkirjaan, että omalla kohdallani valinta voisi olla vaikea. En ole lukenut niistä yhtäkään, mutta aika positiivinen kuva on välittynyt monista ja ainakin Siri Kolun kirjan aion lukea, ehkä myös Juuli Niemen.
Tiia

Kia/ Luetaanko tämä? kirjoitti...

Minä olen bleuen kanssa samoilla linjoilla. Kolun kirja on ajankohtainen ja myös ihan mukavasti kirjoitettu, joten se saattaa hyvin voittaa. Kuitenkin Piki on myös kaikin puolin taiten tehty, hieno ja ajankohtainen kuvakirja, joka ansaitsee voittaa. Myös Niemen kirja on oikein onnistunut. Maan alaisista en ihan varauksetta innostunut, sillä se polkee ajoittain vähän paikoillaan.