maanantai 25. heinäkuuta 2016

Minna Rytisalo: Lempi

Kirkossa oli kylmä mutta kätesi lämmin, ainoina paikalla siskosi ja isäsi, kun Kaikkivaltiaan kasvojen edessä aloit minulle, ja minä olin vapisevakätinen poikanen, untuvikko ja hontelo vasa, ennen kuin teit minusta miehen.


Luin ennakkoon Minna Rytisalon romaanin Lempi. Romaani alkaa intensiivisellä yksinpuhelulla. Kotiin palaavan miehen mielessä on oma rakas Lempi, joka on nyt saavuttamaton. Viljamin lisäksi romaanissa ääneen pääsevät Elli ja sisko tuoden molemmat suhteensa nimihenkilöön näkyviin. Kuva nuoresta kauppiaan tyttärestä, joka menee nopeasti naimisiin, muuttuu jokaisen kertojan tarinan myötä.

Lukijana kirja vei minut välittömästi mukanaan. Minulle Lempi on tarina halusta, sekä toteutuvasta että toteutumattomasta. Halu synnyttää ainakin kaipausta, kateutta, vihaa ja katkeruutta. Kaikki teoksen tunteet ovat vahvoja ja saavat kokijansa toimimaan. Ote kirjasta:
Minulle se tarkottaisi uuden elämän merkkiä, ja se toimi, koska lopulta minä nukuin sängyssäsi, ja pian minä vetäisin päälleni sinun miehesi, ja sinun miehesi täyttäisi minut niin että huutaisin.
Lempi sijoittuu pääosin pohjoiseen Suomeen ja menneeseen aikaa. Kiihkeästä lähimenneisyyden tarkastelun tuskasta teoksessa siirrytään aikaan, jolloin voidaan muistella tapahtumia ja todeta, että "aika antaa perspektiiviä". Rytisalo kuvaa taitavasti paikkoja ja mennyttä aikaa. Lukijana saan silmieni eteen Korvasjärven kylän Pursuojan talon kekkanan tuolin, nuoren emännän olemattomat kengät, syttöpuut hellan sytytykseen ja verhojen luiset ripustusrinkulat.

Lempi on riipaiseva ja surullinen tarina ihmisen toiveista. Itse nimihenkilö painuu taka-alalle ja jokainen kertoja päätyykin kertomaan itsestään Lempiä enemmän.

Lempi on nautinnollinen lukukokemus! Ote kirjasta:
Kengät kastuneena sinun piti aloittaa, mutta silti naurahdit, sanoit että haetko vettä niin pannaan kahvit tulille, anna kun minä keitän nyt sinulle, kun olen vaimo. Niin sinä olit, siinä ja sitten, ja miten me osasimmekin, heti.

Kansikuva kustantajan sivuilta

Kiitos kustantajalle ennakkokappaleesta!

Teos: Lempi
Tekijä: Minna Rytisalo
Julkaisuvuosi: 2016
Kustantaja: Gummerus

1 kommentti:

Tuulevin lukublogi kirjoitti...

Hei, Kirjakko!
Lempi kuulostaa todella lukemisen arvoiselta!
Tässä tulee sinulle haaste: https://tuulevi.wordpress.com/2016/07/26/haastevastaus-unpopular-bookish-opinions/